Followers

Friday, November 18, 2011

NZ Cantik Menawan-Day 1

Dah lama aku tak fly jauh, serius pening kepala bila my mom cakap 10 hari tak ada di rumah. Lama gila tu. Mulalah aku risau, my 2 cats, my football training, sayang ooo nak tinggal. My mom bebel gak, nak jalan buat cara nak jalan katanya, tidak duduk je rumah, hehehe.

Flight AAX boleh tahan, OK juga, maybe sebab duduk kat hot seat. Tapi tak bolehlah mengepak tangan, seat agak sempit, ruang kaki depan je luas. Anyway letih tetap sama sebab duduk terkurung berbelas jam.boleh duduk bersila kat depan aku tu, atau bentang tikar tidur, zzzz....

Sampai Christchurch, lalu immigresen yang sangat strict, kecut perut. Ada satu couple ni, semua beg kena buka kat biosecurity. Nasib baik my mom dah asingkan food dalam satu beg je. Aku kena tanya ada bawa football shoes tak. Makcik immi tu kata rugi aku tak bawa kasut bola. Kata my mom, kasut pun kalau ada tanah ke apa, dia akan minta bersihkan. Dah beberapa hari stay NZ ni baru aku tau betapa ruginya tak bawa kasut bola. Padang dia orang serius cantik, luas lagi. Sana sini padang.

Lepas selesai urusan immigresen kami stay kat airport sampai cerah. Ramai tidur je kat Airport. Kami tak boleh tidur, tak dapat nak lelap. Jam 9.00 pagi orang hostel datang ambil. Lambat juga budak cina dari malaysia tu datang ambil sebab dia nak sekalikan hantar orang dari hostel ke airport. Sejuk yang amat, 7 degree C. Dah Spring nak masuk summer pun masih sejuk. Kat hostel aku duduk ada dua budak cina malaysia yang kerja sambil bercuti, sorang tu kerja packing buah kiwi.

Kami sampai hostel, ramai belum check out, kena tunggu lagi. Mom dah bising, dia mengantuk, dok dalam flight langsung dia tak lelap. Hostel ni masa kami sampai serabut serabai. Dapur punyalah bersepah. Lepas check in jam 10.30 pagi, lepas solat, kami keluar nak cari soket converter sebab bateri, hphone semua nak charge. Soket sini lain dengan Asian country ni. Mahal giler, satu soket tu dah $20 lebih. Kami ambil bus ke Pak n save, jumpa $ 15. Rembat sambil tu beli sim card 2 Degree dan top up sekali. Murah sikit. Kalau roaming mahal weii, satu minit call 4 hinggit. Mampu? Masa nak ke Mall di Riccarton ni kami terserempak pompuan cina pun dari malaysia juga. Punyalah peramah, happy dia orang ni bila jumpa orang Malaysia. Dia bagi tau kami, tiket bus jangan buang, boleh guna balik dalam masa dua jam. Selamat dah 5 ke 6 dollar untuk kami.

Balik kami naik bas lagi tapi main belasah je, janji lalu Hagley Park. Tapi dah blur kat mana nak stop pun tak tau. Hagley Park punyalah luas, jenuh kami mencari jalan balik ke Bealey Ave. Kaki dah lenguh berjalan, tanya oranglah apa lagi. Dia orang ni memang tak tegur orang melainkan say Hi or Hello tapi bila ditanya sangat peramah. Tu yang aku perasan orang kat NZ ni. Kami merayau lama juga kat Hagley Park.

Lama juga kami berjalan, mau tak lama kan, sambil ambil gambar, stop sana sini. Jam 7 lebih masih kat Hagley Park. Kalau kat Msia dah malamlah sebab sana jam 8.30 pun masih cerah musim bunga macam ni. Petang tu kami di hostel masak dan rehat je, esok nak ke tempat lain. Bagi kami CHC ni hanya untuk transit je. Risau gak nak stay lama sebab afterquake masih berlaku sebelum aku sampai sini.

nanti aku sambung balik.

1 comment:

EiNeZz said...

nice entry. in what purpose u're going there. i just got back from NZ 3days ago under education program. :)