Followers

Wednesday, November 23, 2011

Otago Peninsula-Dunedin Day 4

Hari ke 3 di Dunedin bermula dengan berkejar ke stesyen bas. Kami dah terlewat sikit, jam dah dekat pukul lapan tapi cari bus stop ke Otago Peninsula tak jumpa. Dalam jadual bus stop uni tapi rupanya bus stop dekat Albany Street. Berpusing-pusing kami depan Otago Uni, rupanya jalan mula yang kami tuju tu dah betul. Bila sampai bus stop memang bus ke Otago Peninsula dah sampai, berlari aku ke bus, nasiblah driver tu nampak dan tunggu. Macam semalam, hari ni driver bus dah bagi tau my mom tak ada apa di Otago Peninsula tapi my mom kata nak jalan tengok view dan patah balik dengan bas yg sama. My mom dah tengok jadual, hanya ada sekali saja bas ke sana sampai Harrington Point, petang pun sekali. Nak tak nak kena naik bas sama.
Bas ni akan tukar nombor bila sampai Harrington Point supaya nombor pergi dan balik tak sama. Bus yang sampai Portobello banyaklah. Portobello ni sebelum Harrington Point. Kalau nak ke hujung yang agak lebih jauh dari Harrington Point untuk tengok penguin dan burung albatros biasanya pergi memandu sendiri atau dengan tour. Masa kami sampai dah terlalu lewat, rasanya burung dan penguin pun dah keluar.




Sepanjang perjalanan view sangat cantik tapi masa tu air surut agaknya so dapatlah macam dalam gambar tu. Laut tak ada air kat tebing jalan tu. Jalan memang bengkang bengkok tapi tempat mereka ni signage banyak bagi tau keadaan jalan macam mana.

Sekejap saja kami ke Otago Peninsula ni, dah pergi ikut jadual bas kan. Balik kami merayau city lagi, singgah Railways Station, kilang Cadbury dan New World Supermarket.

Coklat di kilang Cadbury lebihkurang sama je harga dengan di supermarket.

Lepas tu balik hostel, makan dan solat. Baru sedar Settler Museum dekat je dengan Railways Station so kami pergilah balik. Jauh juga menapak. Bila sampai Museum tu tutup sebab ada renovation. Gambar bawah ni dekat area Settler Museum. Cantik view.


Di hostel petang tu kami masak nasi beriani, dah jadi macam nasi goreng dah. Senang pakai instant paste. Semua makanan instant kecuali sayur yang kami beli di New World. Kitchen ada dua di hostel, ni kitchen yang kami jarang guna sebab tak tau ada kitchen besar dan cantik di tingkat atas. Kami selalu guna kitchen di bawah yang bersih tapi agak sempit.

No comments: